SZKOŁA PŁYWANIA SPORT-FIGIELSKI - PŁYWANIE DŁUGODYSTANSOWE: TRIATHLON I PŁYWANIE NA WODACH OTWARTYCH
(19.07.2014.)

Pływanie na wodach otwartych zasadniczo różni się od pływania na basenie, ponieważ wymaga wielu dodatkowych umiejętności.

Osoba chętna do pływania w jeziorze lub w morzu powinna przede wszystkim cechować się odwagą, ponieważ konkurencje na wodach otwartych zazwyczaj obejmują długi dystans, a więc pływak musi znacznie oddalić się od brzegu. Trasa jest wyznaczana za pomocą bojek, należy więc zwrócić uwagę na umiejętność nawigacji, aby płynąć możliwie najkrótszą drogą od bojki do bojki i nie pokonywać niepotrzebnie dodatkowych metrów. Czasami trasa jest dodatkowo oznaczana za pomocą białych linek biegnących pod wodą, które ułatwiają nawigację. Ponadto zawody pod gołym niebem przebiegają w różnych warunkach pogodowych oraz przy mniejszej lub większej fali, co znacznie utrudnia i spowalnia pływanie. Dodatkowym stresem może być pływanie w zwartej grupie, czego nie da się uniknąć, ponieważ zazwyczaj startuje dużo osób. Obijanie się o innych pływaków nie należy do przyjemności, a wiele głów dookoła i rozpryski wody znacznie utrudniają prawidłową nawigację. Dlatego brak doświadczenia w zachowaniu się na trasie może pływaka kosztować dziesiątki metrów utraconych na całym dystansie.



Kolejną kwestią jest odpowiednia technika pływania, która musi być jak najbardziej ekonomiczna, czyli zużywająca jak najmniej energii, a pozwalająca płynąć szybko. Dlatego najlepszym stylem na wody otwarte jest kraul z elementami total immersion, ponieważ jest najszybszy i najbardziej ekonomiczny. Ogólnie rzecz biorąc pływanie na wodach otwartych koncentruje się na efektywnym ruchu napędowym i maksymalnym zmniejszeniu oporu wody. Aby to osiągnąć pływak musi efektywnie odpychać się rękami, które powinny być główną siłą napędową, a nogi utrzymywać dość wysoko, aby podczas pływania chowały się na kilwaterem klatki piersiowej. Główna siła napędowa spoczywa na rękach, a nogi poruszają się w cyklu dwuuderzeniowym. Ponadto, aby zmniejszyć opór wody ważne jest, aby po wykonanym ruchu nogami ułożyć stopy jedna na drugiej w specjalnej opływowej pozycji.



Dla triatlonistów ogromnie ważne jest, aby jak najmniej obciążać nogi, a jak najbardziej ramiona, ponieważ oprócz pływania mają do pokonania dystans rowerowy i biegowy. Dlatego szczególnie w ich przypadku ważna jest odpowiednia technika pływania, pozwalająca zachować siły na dalszą część wyścigu.

Wytrzymałość i odporność na zimną wodę to następne elementy składające się na sukces w pływaniu na wodach otwartych. Wytrzymałość można zbudować podczas treningów basenowych, ale zajmuje to kilka miesięcy, ponieważ wiąże się z wytworzeniem zmian fizjologicznych w organizmie mających na celu zwiększenie tolerancji dla długotrwałego wysiłku. Jeśli zaś chodzi o odporność na niskie temperatury, dobrze jest przyzwyczajać do tego swój organizm eksponując go na chłód w warunkach kontrolowanych pływając w zimnym basenie, kąpiąc się na wodach otwartych oraz biorąc zimne prysznice. Zawody na wodach otwartych mogą odbywać się, jeżeli temperatura wody wynosi co najmniej 17°C. Oczywiście nie mamy tu na myśli kąpieli „morsów”, które wprawdzie odbywają się w zimie przy znacznie niższych temperaturach, ale nie trwają tak długo jak wyścig na wodach otwartych i nie wymagają aż tyle wysiłku.



Aby sobie zapewnić sukces w pływaniu na wodach otwartych, dobrze jest zwrócić się do trenera pływania, aby posiąść wymienione poniżej umiejętności:
- Start z płytkiej wody (z brzegu) - bieg po płytkiej wodzie i skoki delfina
- Start z pomostu - skok
- Nawigacja
- Nawroty na bojce
- Technika pływania długodystansowego
- Pływanie w określonym tempie/rytmie
- Zachowanie się na fali
- Technika oddychania przy dużej fali
- Zachowanie się w prądzie lub w czasie przypływu/odpływu
- Zachowanie się w trudnej sytuacji
- Technika finiszu
Ponadto trener wyjaśni, jak powinien wyglądać trening wytrzymałościowy dla danej osoby, co później umożliwi zawodnikowi prowadzenie samodzielnego treningu.



ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ INDYWIDUALNIE ALBO W GRUPACH NA PŁYWALNIACH PRZY UL. ROKOSOWSKIEJ 10, PRZY UL. KASPRZAKA 1/3, PRZY UL. ESPERANTO 5, PRZY UL. KSIĘCIA TROJDENA 2C LUB PRZY UL. INFLANCKIEJ 8.

CENNIK ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH (obowiązuje od 01.11.2018)
ZAPOZNAJ SIĘ Z CENNIKIEM INDYWIDUALNEJ NAUKI PŁYWANIA

INFORMACJA I ZAPISY NA INDYWIDUALNĄ NAUKĘ PŁYWANIA
Jeśli chcesz zapisać siebie lub swoje dziecko na indywidualną naukę pływania i zarezerwować termin zajęć, wyślij informację o treści: nazwisko, imię, dzień i godzina zajęć mailem na adres grzegorz.figielski@sport-figielski.pl lub sms na numer 794 38 88 42.

SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ TRENERA W PLANIE ZAJĘĆ

UWAGA! Obecnie nie mamy stałej oferty zajęć grupowych. Zajęcia grupowe odbywają się wyłącznie na specjalne zamówienie. Nauka lub doskonalenie pływania w grupie odbywa się tylko w przypadku, gdy zgłosi się 6-8 osób chętnych, dla których specjalnie będą organizowane tego typu zajęcia, co wiąże się z wynajęciem toru lub basenu rekreacyjnego lub brodzika. Cena za osobę będzie zależna od liczby osób zapisanych na zajęcia. Im więcej osób, tym niższy koszt zajęć przypadający na osobę.

INFORMACJA ODNOŚNIE ORGANIZACJI ZAJĘĆ GRUPOWYCH
Jeśli chcesz zorganizować zajęcia grupowe, wyślij zapytanie mailem na adres grzegorz.figielski@sport-figielski.pl lub SMSem na numer 794 38 88 42.





 
SPORT-FIGIELSKI: NIE UMIESZ PŁYWAĆ? SPRAWIMY, ŻE PŁYWANIE BĘDZIE WKRÓTCE TWOJĄ PASJĄ!
SPORT-Figielski © 2008-2017
Logowanie